Cada tipus de visita o experiència comporta, d’acord amb les característiques de cada lloc i l’origen dels alumnes, la creació i redacció d’uns protocols per a garantir-ne el correcte desenvolupament. Aquests protocols s’elaboren d’acord amb els mestres o monitors dels centres col·laboradors A continuació mostrem alguns d’aquests protocols que podrem trobar a les carpetes corresponents de cada activitat.
- Visita als Monitors i Mestres.
- Visita prèvia al centre col·laborador (Institut, Institució, Universitat o Escola Especialitzada) per a informar als monitors o responsables dels grups del projecte, la metodologia operativa i fixar un calendari de participació. El calendari el gestionarà el coordinador de centres i visitants.
- Es comentarà el projecte amb els alumnes o participants sense que suposi cap limitació creativa a la seva aportació. Especialment en edats dels més petits.
- Els resultats i el material recollit es comentaran amb els grups col·laboradors en una sessió posterior a la visita, anomenada Visita de Retorn.
- Comunicació amb els Alumnes
- El dia de la visita es fa una sessió preparatòria dels col·laboradors individuals amb les explicacions del procediment a seguir. Directament a l’espai de visita, sense cap condicionant previ per part del monitor.
- Es proporcionarà un document amb els protocols de captació d’imatges i comunicació.
- Un assistent tècnic vetllarà i informarà els participants en cada operació del projecte.
- Mètodes segons la tipologia dels grupsCada tipologia de grup participant necessita d’un mètode de treball personalitzat el qual es reflectirà ala protocols operatius de cada experiència. A continuació exposem una modalitat per a visites dividides en grups de 3 alumnes:Modalitat A: 10 Grups de tres nens, amb un mòbil per a cada tres.
- El projecte es desenvoluparà en els espais del museu acotats per nosaltres (Ex: des del Renaixement al classicisme, espais 6 al 9)
- Es pren una imatge general de cada una de les tres peça del projecte. Controlada per l’assistent tècnic.
- Els demanem 3 fotografies de 3 peces, (poden fer-ne més, en cas d’error o necessitat especial)
- D’aquestes 3 peces, dues són triades per nosaltres i la tercera és lliure a escollir per ells.
- Han d’enviar-les per SMS o WATSAPP a un centre de recollida de dades amb les seves inicials d’autoria i una frase com a lema o eslògan inspirat per la peça observada.
- Exemple de protocols d’organització i mobilitat dels grups col·laboradors per a la visita al MNAC del divendres, 15 de març del 2013
Modalitat A, alumnes en grups de 3
- Sessió preparatòria prèvia: 15 minuts
– Formació i identificació dels diferents GRUPS D’ALUMNES: A+C, anomenats ‘A’, en colles de 4 alumnes. Grups: A1= a1+a2+a3+a4; A2 =a5+a6+a7+a8; A3= a9+a10+a11. (11 colles de quatre = 44 alumnes).
Els B. En colles de 3. Grups: B1= b1+b2+b3; B2= b4+b5+b6; B3= b7+b8+b9. (9 colles de tres = 27 alumnes).
– Cada grup s’identifica per unes sigles de 3 lletres (ex: TOM)
- Contacte, observació i diàleg amb les peces
Els col·laboradors observen les obres d’art, l’impacte visual i els suggeriments emocionals abans de decidir-se per l’ imatge que ho expressi. L’imatge triada anirà acompanyada d’un lema explicatiu d’un màxim de tres paraules; recordatori de la experiència en la contemplació de l’objecte.
- Recollida d’imatges i comentaris
– Els grups tindran una estada de 10 minuts en cada espai
– Es fotografien les imatges sense flash
– Les imatges amb les sigles i els lemes corresponents de cada peça seran trameses als dossiers de recollida. És preferible les 3 o 4 imatges separades pel lema corresponent.
- Moviment dels grups
Horari: | 11:00 | 11:15 | 11.30 | 11:45 |
Pintura | Informaciótots | A1 | A3 | A2 |
Escultura | Informació | A2 | A1 | A3 |
Lliure | Informació | A3 | A2 | A1 |
Horari: | 12:00 | 12:15 | 12 :30 | 12: 45 |
Pintura | Informaciótots | B1 | B3 | B2 |
Escultura | Informació | B2 | B1 | B3 |
Lliure | Informació | B3 | B2 | B1 |
Taula 1. Distribució dels Grups al MNAC el 31.03.13
Monitors: R. Escalas i Xana Varela